executive coaching
Leiderschap

Executive coaching

Coaching

Het vermogen om visie om te zetten in realiteit

De combinatie van ziel en zakelijkheid maakt je als leider inspirerend en als manager betrouwbaar.

Voor wie

Voor directeuren die een sparring partner zoeken die vanuit veranderkundig en psychologisch perspectief meekijkt.

Je kunt dit traject goed combineren met een 'informeel leren' traject voor de herregistratie in het Schoolleidersregister.

Inhoud

We starten met een diepgaand interview en onderzoek naar je kwaliteiten en uitdagingen. We gebruiken je school als spiegel en de NSA competenties als uitgangspunt. Een kleine testbatterij geeft je inzicht in jezelf, je stijl van werken, leiding geven, communiceren en leren.

Uit dit onderzoek komen de thema’s naar voren, die in dit traject centraal staan. Je leerstijl vertelt welke werkwijzen jou motiveren. Jij verwoordt welk nieuw gedrag je gaat ontwikkelen en wat het resultaat zal zijn; wat dit jou, je team, de school en de kinderen brengt.

Lees meer
Resultaat

Je behaalt het beoogde resultaat. Bovendien versterk je je probleemoplossend vermogen, je verrast jezelf, want je wens is werkelijkheid geworden. Je (her)ontdekt je persoonlijke kwaliteiten en je zelfvertrouwen is gegroeid.

Werkwijze

Onze coaches werken met verschillende methodieken. Een greep uit onze gereedschapskist:

  • ontwikkelen van jouw leiderschapsprofiel
  • teamschouw
  • systemisch onderzoek
  • bespreken en uitspelen van praktijksituaties
  • persoonlijke feedback van de coach
  • autobiografische opdrachten
  • creatieve opdrachten

Iedere sessie begint met het verwoorden van de succeservaringen, passend bij de gewenste resultaten. Iedere sessie wordt afgesloten met een evaluatief moment.

Een vorm van vervolg waar directeuren regelmatig gebruik van maken is een vast moment van reflectie. Dit kan een keer per kwartaal, per half jaar, of per jaar.

Referentie

“Ruim tien jaar werk ik nu al met Marja. Het begon ooit toen ik een kersverse directeur van een basisschool was. Die school functioneerde onderwijsinhoudelijk moeizaam, met binnen het team een strijd tussen twee kampen. Hoe kreeg ik helder wat mijn rol kon zijn, zonder mij in één van de kampen te laten zuigen? Met de hulp van Marja is me dat fantastisch gelukt. Een leerkracht die uiteindelijk zelf vertrok, zei mij: ‘Ik mag je als mens, maar heb moeite met jouw zakelijkheid en focus als directeur.’ Voor mij een groot compliment. Vanuit je functie moet je soms onpopulaire keuzes maken, maar het is heel belangrijk om daar je ‘mens zijn’ niet aan op te offeren. 

Ik voel me ten diepste gekend, met veel respect voor wie ik ben als mens en functionaris.

Wat Marja bij uitstek kan en doet is spiegelen. Zij zit dan heel dicht op de betreffende kwestie die speelt, maar laat mij vervolgens de kern verwoorden van wat er in mij zit. Dat vind ik het allermooiste van haar werkwijze. Ik voel me ten diepste gekend, met veel respect voor wie ik ben als mens en functionaris. Ik ontmoet flink wat mensen die dit werk doen, maar Marja is zonder meer mijn favoriet.”

Ben Roeten, Algemeen (en bovenschools) directeur VPCO Hasselt 

Referenties

Cees Joosen
directeur
Dr. Algraschool te Leeuwarden
Ellen Hemmers
directeur
Kisveldschool te Neede
Femmy Sassen
directeur
Montessorischool De Wielerbaan te Enschede

Op de hoogte blijven?

Waarom Klaver Academie?

  • Maatwerk in coaching, training en leergangen
  • Gespecialiseerd in het versterken van onderwijsprofessionals sinds 1998
  • Gericht op duurzame verandering
  • Slim aanbod van theorie en praktijk
  • Blended learning met praktische online en offline trainingen