School met glans

Klaver Academie voor onderwijsprofessionals

Haal het   uit jezelf.

Dé 5 actie-punten

die zeker niet mogen ontbreken in je komende schooljaarplan

Blog voor leidinggevenden

School met Glans

Ieder nadeel heeft zijn voordeel; effectiever leren sinds corona

School met Glans
Marja Klaver
10 juni 2020
groep met lege tekstballonnen

“Ieder nadeel heeft zijn voordeel” is een prachtige Cruijffiaanse uitspraak. Zo’n voordeel is nu dat we allemaal meer ervaring hebben opgedaan met online leren en samenwerken.


Hoe zit dat bij jouw school en voor jouw team?

Heb jij en je team al zin in het gebruik van een  blended learning aanpak? Een van de voordelen is dat je er echt maatwerk van kunt maken, toegespitst op jullie situatie. Het is dan wel belangrijk om te kiezen voor de juiste samenstelling. Dit blog gaat over 5 manieren waarop je kunt leren. We gebruiken in onze praktijk al geruime tijd blended learning en delen hier onze inzichten.


Waarom is het belangrijk om de juiste mix samen te stellen?

Je kunt met een blended learning aanpak samen met je team en opleider heel precies in kaart brengen wat je online kunt doen en welke inhoud, welk doel of welk proces elkaar werkelijk ontmoeten noodzakelijk maakt. Zo kun je de tijd, die je met elkaar als groep doorbrengt, effectief benutten. In een grote ruimte met voldoende afstand of in kleine groepjes, waardoor je de sociale afstand kunt bewaren, die voorgeschreven wordt. Belangrijk om nu over na te denken, met de huidige RIVM richtlijnen. Maar ook wanneer corona in het najaar toch weer oplaait en je de professionele ontwikkeling van het team niet wilt stil laten liggen.  

Om je te helpen na te nadenken over hoe je on-en offline leren met elkaar mixt, beschrijven we 5 manieren van leren. We doen dit aan de hand van voorbeelden uit onze praktijk.
 

Vijf manieren van leren, waarmee je on- en offline leren mixt
 

1. Je eigen leerroute online volgen  


In het online deel van een blended learning programma sta je zelf in het middelpunt. Je volgt het online deel in je eigen tijd, je bepaalt zelf de plaats en het tempo. Je kunt het aanpassen aan je eigen informatiebehoefte. Je kunt onderdelen meer of juist minder nadruk geven.

Je kunt leren op heel veel verschillende manieren, bijvoorbeeld door een quiz, waarin je ervaart wat je zelf al van het onderwerp weet. Door een filmpje te bekijken. Of een zelfassessment-vragenlijst in te vullen, waarmee je je competenties in kaart brengt en je leervragen ontdekt. En de vragen die je hebt, kun je stellen in het webinar of de offline training zelf.

‘Ik vind het fijn om mijn eigen tempo te kunnen bepalen. Als ik een onderdeel lastig vind, kijk ik een paar keer terug. Als het me bekend is, sla ik het over. Heerlijk vind ik dat.’
 

2. Samen als team leren kan zowel online via Teams of Zoom als offline in de teamkamer


Leraren leren, net als de meeste professionals, het meeste door de theorie te koppelen aan ieders praktijkervaring. Sociaal leren is een belangrijk en motiverend onderdeel van het leerproces.

Dit kan bijvoorbeeld door samen te werken aan een casus of een voorbereidende opdracht, door met elkaar nieuwe vaardigheden uit te proberen, door op praktijkervaringen te reflecteren, door brainstormend problemen op te lossen, door elkaars vragen te beantwoorden of vragen te verwoorden om mee te nemen naar het webinar of de training. Dat kan in korte teamsessies in kleine groepjes om de ontdekkingen in het hele team te delen. Daardoor ontdek je wat voor het team belangrijk is en welke vitale thema’s er in het team leven. 

‘Eerlijk gezegd leer ik het meeste van de verhalen van mijn collega’s, waarin ze vertellen hoe ze met lastige situaties omgaan. Of doordat we samen onderzoeken hoe je zo’n situatie oplost, daar heb je in een training of cursus de tijd voor’.

Bij de Klaver Academie is sociaal leren doorgaans een vast onderdeel van het programma. We gebruiken zo’n teamsessie vaak als voorbereiding op een training met de vraag: wat wil jij graag dat de training oplevert? Hierdoor wordt iedere deelnemer mede-eigenaar van het leerresultaat. De trainer heeft een faciliterende rol om juist het onderlinge leerproces te begeleiden.
 

3. Een webinar


In een webinar, voorafgaand aan de training, kunnen teamleden al hun vragen stellen en kan de trainer een begin maken met de vertaling van de belangrijke begrippen naar de praktijkervaring van het team. Een webinar is dan ook een uitstekende voorbereiding op de live training. Essentiële kennis wordt gedeeld, nieuwe begrippen uitgelegd en leerthema’s voorbereid, waardoor iedere teamlid beslagen ten ijs komt bij de training.
 

4. Training op locatie  


De genoemde vormen van leren lenen zich perfect om je theorie en benodigde kennis eigen te maken, de vragen te beantwoorden en inzicht te verwerven in de essentie van de training. Ieder stapt met hetzelfde kennisniveau en overeenkomstige verwachtingen de trainingsruimte binnen. Hierdoor is er in de training tijd en ruimte om de toepassing te oefenen. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de tijd. Je oefent met nieuwe vaardigheden, krijgt ter plekke feedback van de trainer en collega’s. Je krijgt nieuwe inzichten en verlaat de trainersruimte met eyeopeners en een praktijkopdracht op maat.

 

5. Reflecteren over nieuwe praktijkervaringen


Deelnemers krijgen een eigen praktijkopdracht mee. Ieder gaat iets nieuws uitproberen. Juist daardoor ontdek je zelf en met elkaar wat het effect is van de nieuwe competentie, de nieuwe vaardigheid. Belangrijk om elkaar uit te dagen net uit je comfortzone - in je zone van naaste ontwikkeling - nieuwe ervaringen op te doen.

In de daarop volgende teamsessie bepaal je samen hoe je het behaalde resultaat waardeert.

Na de training hebben we in de praktijk geoefend. Dit zijn de resultaten.

  • Ik heb 1 emotioneel gesprek gehad. Dit ging eigenlijk vrij goed. Rustig blijven en het niet proberen op te lossen, de klacht en emotie wel serieus nemen.
  • Niet meegegaan in de emotie, hoewel soms wel verleidelijk. Dit ging goed maar nadat moeder weg was merk je toch dat het je meer doet dan dat je in eerste instantie denkt
  • Ik heb geprobeerd om nog bewuster de goede toon te vinden bij de gesprekken met de ouders. Alles verliep volgens mij harmonieus, ondanks ook wat kritische opmerkingen mijnerzijds. Veel gelachen!
  • Emotie herkennen gaat goed en het accepteren van de beleving. Benoemen en navragen nog lastig. Heb de oefenopdracht op het bureau liggen om me ervan bewust te blijven.
  • Door het benoemen en horen van de ouder is een oudergesprek niet meer nodig geweest (door de ouder zelf aangegeven).

 

Tot slot


Welke vormen van leren spreken je aan en wil je komend jaar met je team gebruiken? Of ben je nog aan het puzzelen waar je graag met je team een verbeterslag wilt maken? Gaat het om de ontwikkeling van je school? Om het versterken van persoonlijk leiderschap? Om succesvol samenwerken met ouders? Het professionaliseren van je team als leergemeenschap of om het versterken van pedagogisch klimaat?

Kijk eens rond op de website of bel of mail ons. We denken graag met je mee, zowel over de inhoud als over de werkwijze. We kunnen in een beeldbelafspraak je vraag onderzoeken. Al pratend ontdekken we vanzelf waarvoor het nodig is elkaar live te ontmoeten.

Heb je een vraag, een suggestie of een mooie aanvulling, dan doe je mij en je collega’s een groot plezier door het hieronder te laten weten. Alvast bedankt! 

Reageren?

Deze wordt niet getoond op de website

Agenda open trainingsdagen

Data open inschrijving

  • De leergang start met een intake- en kennismakingsgesprek.
    Deze gesprekken vinden op uitnodiging plaats in augustus en september.
  • De lesdagen zijn: 30 oktober en 11 december 2020 en 22 januari, 19 maart en 21 mei 2021. Overige data in overleg.
  • Werktijden van 9.00 tot 16.30 uur.

De opleiding wordt in-company verzorgd, via de open inschrijving of als executive coachingstraject.

  • De training wordt in-company verzorgd of via de open inschrijving
  • Data open inschrijving: 18 november 2019, 20 januari en 9 maart 2020. Andere data in overleg
  • De open variant start met een intake- en kennismakingsgesprek, in de maanden mei en juni 2019

 

Maandag 3 november 2020 van 13.00 tot 17.45 uur in Amersfoort (aanmelding is geopend)

Kun je niet wachten? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Populaire blogs

10 jan 2019
Marja Klaver
Dit zijn de vier onmisbare pijlers van een meervoudig partijdig gesprek.
08 apr 2020
Marja Klaver
De aandacht van de leraren, scholen en media gaat ook uit naar de kwetsbare kinderen. Over kwetsbaarheid en kloof...
10 apr 2019
Marja Klaver
Vooruit kijkend naar volgend schooljaar, welke wens heb je als directeur voor je school?