Het geheim van betekenisvolle kindgesprekken

Klaverblad
Marja Klaver
09 januari 2019
Kindgesprek
Kindgesprek

Ontdek het verhaal van elke leerling: voer kindgesprekken

Kinderen zijn creatief, leergierig en uniek. Echter, wat een kind per schooljaar in ieder geval leert, ligt min of meer vast. Dit kan soms onverenigbaar lijken.

Hoe belangrijk is de leerkracht, die de brug kan slaan tussen kind en lesprogramma! Door goed te luisteren, ontdek je waar deze leerling mee bezig is. En kun je vervolgens bedenken hoe zich dat verhoudt tot het lesprogramma. Die ontdekking geeft een kindgesprek écht betekenis, voor leerling en leerkracht.

Basisbehoeften

Juf Marijke vertelde dat Mette haar na het gesprekje een mooie tekening gaf. Koen volgde haar na afloop regelmatig met zijn ogen en maakte contact.

Ken je ze nog? De 3 basisbehoeften: ‘Ik doe er toe, ik kan het en ik hoor erbij’. Van jouw interesse en belangstelling wordt een leerling blij. Ook al duurt het gesprek maar vijf minuten, dan kom je hier al aan tegemoet.

Motivatie

Op de vraag ‘wat wil je dit jaar graag leren’ antwoordt Mustafa met volle overtuiging: ik wil advocaat worden. Meester Tim maakt de brug naar de spreekbeurt, die Mustafa de volgende week geeft. Meester Tim spreekt af dat hij speciaal gaat letten op hoe Mustafa het verhaal vertelt. Zo krijgt de spreekbeurt iets extra’s.

Kinderen ontdekken op school niet alleen de wereld, ook zichzelf. In het kindgesprek nodig je de leerling uit te ontdekken én te delen hoe zij de wereld en zichzelf ervaren. Door op zoek te gaan naar dat wat een kind intrinsiek motiveert, ontdek je wat er voor dit kind toe doet. Door een brug te slaan naar het lesmateriaal, maak je de stof levendig en interessant voor een kind. Hoe mooi is dat?

Coachende vaardigheden

Oefening baart kunst. Dat geldt ook voor het voeren van leuke en betekenisvolle gesprekken met kinderen. Actief luisteren, het spoor van de gedachtegang van het kind volgen, prikkelende vragen stellen, de inhoud koppelen aan wat er deze week of dit jaar op het lesprogramma staat, zijn coachende vaardigheden. Je legt daarmee een basis om samen te werken aan het realiseren van wat voor dit kind nu belangrijk is.

De basis van deze coachingsvaardigheid en de stappen voor een betekenisvol gesprek worden uitgelegd in dit filmpje.

Reageren?

Ons aanbod Kindgesprekken

Nieuwsgierig geworden naar onze workshops, trainingen, leergangen, blended learning programma’s en coachingstrajecten, waarmee je dit thema in je school versterkt?