IB blog

Klaver Academie voor onderwijsprofessionals

Haal het   uit jezelf.

Dé 5 actie-punten

die zeker niet mogen ontbreken in je komende schooljaarplan

Blog, speciaal voor IB'ers

IB post

Praktisch stappenplan voor meervoudig partijdige gesprekken

IB post
Marja Klaver
13 januari 2021
meervoudig partijdig

Als IB’er heb je vaak te maken met lastige gesprekken met meerdere partijen. Dit blog geeft je een stappenplan hoe je zo’n gesprek kunt voorbereiden en uitvoeren. Zodat je rekening kunt houden met ieders perspectief en belang.
 

Casestudie: de ouders van Vera zijn niet blij met de aanpak van leraar Esther
 

Partijen: 

Esther: leraar groep 4

Kim: IB’er middenbouw

Vera: leerling bij Esther in de klas

Ouders van Vera

Esther vraagt aan de IB’er Kim om bij het gesprek met de ouders van Vera te zijn. ‘Jij hebt én veel ervaring met lastige gesprekken én ook met passend onderwijs, dus daarom kom ik bij jou. De ouders zijn ontevreden over de manier waarop ik Vera begeleid in haar werkhouding. Vera kan maar moeilijk op haar stoel blijven zitten. En trekt zich weinig aan van wat ik zeg. De directeur vindt het goed dat het gesprek op school plaatsvindt’, zegt Ester. Kim antwoordt ‘Ik wil het met alle plezier doen. Weet wel, ik kies geen partij, dat doe ik niet in dit soort gesprekken, ik richt me op het oplossen van het probleem. Daarmee blijf ik voor alle partijen neutraal. Is dat voor jou oké?’ Esther zegt van harte ‘Prima! Ik ben benieuwd.’   

 

De kunde van meervoudige partijdigheid
 

De voorbereiding

Stap 1. De relaties  


Onderzoek je relatie met iedere gesprekspartner. Is die neutraal of positief? Dan kun je meervoudig partijdig zijn. Is de relatie verstoord? Dan is het noodzakelijk eerst een probleemoplossend gesprek te voeren. Is er nog geen relatie, maak dan contact op een manier die bij je past.

Kim komt er bij Esther opnieuw even op terug, dat zij geen partij kiest in het gesprek, omdat ze niet wil dat Esther hierdoor verrast wordt tijdens het gesprek. Ze gaat de ouders bellen om ze uit te nodigen, dan kan ze meteen even kennismaken.

Stap 2. De uitnodiging   


Vraag je af hoe je iedereen wilt uitnodigen. Een belletje? Een schriftelijke uitnodiging? Of een combinatie van beiden? Verwoord het doel van het gesprek, de opzet van het gesprek en bepaal hoe je graag wilt dat ieder zich voorbereidt op het gesprek.

Kim vertelt de ouders en Esther dat zij in het gesprek ieder wil begrijpen. Om daarna samen te zoeken naar een oplossing die voor allen en speciaal voor Vera het beste is. Kim vraagt de ouders en Esther ter voorbereiding te verwoorden wat voor hen precies het probleem is. 

 

Het gesprek

Stap 3. Het welkom 


Je heet iedereen welkom. Vriendelijk en vanuit een neutrale rol maak je verbinding. Je weet vast dat in de eerste 10 tot 30 seconden de sfeer van het gesprek bepaald wordt. Let er daarom goed op dat je juist in het begin meervoudig partijdig bent.

Daarna vertel je het doel van het gesprek en check je of ieder zich daarin kan vinden. Zo ja, dan kun je de volgende stap zetten. Zo nee, bespreek en overleg tot je een gezamenlijk en passend doel hebt. Je schetst de procedure en vraagt ieder naar hun bespreekpunt. Barst de bom meteen, besluit dan deze storing voorrang te geven.  

Kim heeft in haar voorbereiding besloten, eerst de ouders te vragen naar hun bespreekpunt of probleem. Zij zijn als gast het meest kwetsbaar. De vader van Vera barst meteen los. Kim schakelt met vader naar stap 4. Ze checkt met Esther of het oké is dat haar punt daarna aanbod komt.

Stap 4. De essentie van ieders verhaal  


Nu krijgt iedere partij achtereenvolgens het woord. Aan jou de taak heel goed te luisteren, samen te vatten en door te vragen tot je precies begrijpt wat de ander dwars zit en wat de ander graag wil. Verwoord de kern en vraag of het klopt. Schrijf de essentie in steekwoorden op een A4-tje en leg dat op de tafel. Daarna volg je samen met de andere partij dezelfde procedure.

Deze stap eindigt met een A4 met de essentie van de verhalen.  

Stap 5. De verschillen en de overeenkomsten


Benoem samen de essentiële overeenkomsten en de belangrijke verschillen.

Kim vat samen. Jullie willen allen het beste voor Vera. En jullie zien ook dat de spanning tussen jullie Vera geen goed doet. Ouders, jullie willen heel graag dat Esther Vera op dezelfde manier benadert als de juf uit groep 3. Of in ieder geval daar een poging toe doet. En jullie willen graag dat Esther als het even kan Vera positieve feedback geeft. En jij Esther geeft aan dat je heel graag wilt dat ouders jou en jouw aanpak ondersteunen, ook al is die anders. Minimaal wil je dat ouders positief over je praten.

Stap 6. De afronding


Nu de overeenkomsten en verschillen duidelijk zijn, kun je samen naar een win-win oplossing zoeken. Dat kan in dit of in een volgend gesprek.   

De openheid van de ouders van Vera en de eerlijke reflectie van Esther, verrassen Kim aangenaam. Ook al zijn ze het nog niet met elkaar eens, er is een goed begin gemaakt. Ze willen- als het even kan - op één lijn uitkomen. Want juist dat is voor de ontwikkeling van Vera belangrijk.

Kim vraagt Esther met de juf van groep 3 expliciet te praten over haar benadering van Vera. Ze vraagt de ouders van Vera om naar positieve kanten van de aanpak van Esther te kijken. En ze maakt een afspraak voor een nieuw gesprek.
 

Tot slot


Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen als het gaat om de kunde van meervoudig partijdigheid. Herken je de stappen? Heb je een aanvulling of een voorbeeld uit je eigen praktijk? Fijn als je dat wilt delen. Zo leren we van elkaar.

Wil je graag een verdieping van je communicatieve en sociale vaardigheden? We hebben een breed scala aan workshops en trainingen, speciaal voor IB’ers. Je kunt alleen deelnemen of met een groep, bijvoorbeeld met je eigen IB-netwerk. Bekijk hier ons actuele aanbod voor IB’ers.  

Reageren?

Deze wordt niet getoond op de website

Agenda open trainingsdagen

De leergang wordt in-company gegeven, op maat gemaakt in samenwerking met de opdrachtgever en een regiegroep.

We organiseren bij 10 aanmeldingen de open variant. Neem contact op als je hierin interesse hebt, dat horen we graag! Bij 8 opgaven nodigen we je uit voor een intake en plannen we de data. 

Maandag 3 november 2020 van 13.00 tot 17.45 uur in Amersfoort (aanmelding is geopend)

Kun je niet wachten? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Populaire blogs

10 jan 2019
Marja Klaver
Ik heb 5 basisbegrippen ontdekt die het verschil maken als je andragogisch competent bent.
08 jan 2019
Marja Klaver
Weet jij welk effect jouw advies heeft? We delen een praktische manier om dit te meten.
13 jan 2021
Marja Klaver
Als IB’er heb je vaak te maken met lastige gesprekken met meerdere partijen. Dit blog geeft je een stappenplan hoe je zo

GRATIS
Dé 5 actie-punten

die zeker niet mogen ontbreken in je komende schooljaarplan

Waarom Klaver Academie?

  • Maatwerk in coaching, training en leergangen
  • Gespecialiseerd in het versterken
    van onderwijsprofessionals sinds 1998
  • Gericht op duurzame verandering
  • Slim aanbod van theorie en praktijk
  • Blended learning met praktische online en offline trainingen