IB blog

Klaver Academie voor onderwijsprofessionals

Haal het   uit jezelf.

Dé 5 actie-punten

die zeker niet mogen ontbreken in je komende schooljaarplan

Blog, speciaal voor IB'ers

IB post

Onze school is meer waard door jou

IB post
Marja Klaver
11 december 2019
brievenbus

Als IB’er heb je een unieke kijk in het werk van leraren. Je ziet wat ze doen en welke impact het heeft. Hoe mooi is het om hen te waarderen voor hun inzet met een goed geplaatst compliment. Om je een handje te helpen, lees je in dit blog 3 ingrediënten voor een compliment met een echte wow-factor.

Waarom zijn complimenten zo belangrijk

Als jij als IB’er tegen de leraren uit je team zegt ‘Jouw bijdrage maakt deze school beter’, heeft dat enorm veel impact. Want je gewaardeerd voelen is een van de 3 basisbehoeftes van ieder mens. Een compliment activeert het beloningscentrum in ons brein, waardoor dopamine vrijkomt, wat ons een heel goed gevoel geeft.

Het lijkt misschien simpel, maar onderschat de impact op de sfeer in school niet.  

Ons idee: Een compliment is een geweldige manier om in de groeps- of leerlingbespreking met de leraar het jaar af te sluiten, of juist het jaar te beginnen. Wil je dat de leraar je compliment echt onthoudt, schrijf het ook op een mooie kaart.
 

Voorbeeld

De 3 punten die Sascha, IB’er middenbouw, opschrijft voor Emma, leraar groep 4, zijn:

  • heeft oog voor elk kind
  • stemt zich af op kinderen en hun ouders, wat er ook gebeurt
  • de school is in groep 4 voor alle kinderen een veilige plek.

 

Tip

Start meteen een goede gewoonte. Noteer van ieder teamlid gedurende het komende jaar succesverhalen en positieve dingen. Daarmee verzamel je gaandeweg materiaal voor nog een complimentronde, bijvoorbeeld voor de zomervakantie. Mooie bijvangst: je gaat direct meer van je collega’s genieten.

 

De wow-factor

 

Ingrediënt 1.       Het WOW-compliment bevat 3 componenten
  • Het is realistisch en geloofwaardig, de ander heeft het daadwerkelijk gedaan en herkent zichzelf erin.
  • Het is constructief, de ander heeft er wat aan en wordt er blij van.
  • Het is concreet en maakt duidelijk wat jij vindt dat de ander goed doet en waarom jij dat zo vindt. Hoe concreter en gedetailleerder, hoe beter.

Het compliment: "Emma, voordat we beginnen wil ik je een compliment maken. In de voorbereiding op deze bespreking realiseerde ik me dat jij een topleerkracht bent, zeker vanuit mijn perspectief als IB’er. Je maakt deze school een fijne plek om te leren, iedere dag weer. Je hebt oog voor elk kind, en zorgt ervoor dat ieder kind zich veilig voelt in je klas én ze werken graag voor je. Je stemt je in gesprekken af op de ouders, gesprekken lopen goed of er nu zorg is om een kind is of niet. Kinderen zijn blij."
 

Ingrediënt 2.       Het WOW-compliment maakt een verbinding met de missie of de visie van de school


Bijvoorbeeld: “Jouw aanpak en inzet om met de ouders van Lindsey te praten en ze te ondersteunen, zodat ze nu thuis met Lindsey voorlezen, is enorm waardevol geweest. Ik heb gezien hoeveel impact dat op Lindsey en op de samenwerking heeft gehad. Juist daardoor hebben we als school laten zien dat we ook in lastige situaties succesvol kunnen samenwerken met ouders. Dat sluit helemaal aan bij ons beleid rondom ouderbetrokkenheid.”
 

Ingrediënt 3.       Heb er aandacht voor dat de leraar het hoort, dus niet wegwuift en het aanvaardt


Kijk goed en help de ander het compliment te aanvaarden. Zie je compliment als een mooi glas wijn. De ander hoeft er alleen maar van te genieten.   

Sascha kent Emma langer dan vandaag. Emma’s eerste reactie zal zijn het compliment weg te wuiven. Sascha neemt zich voor Emma te vragen het te horen en het als een cadeautje te zien. Ze zal zeggen: “Emma, je hoeft het alleen maar uit te pakken en ervan te genieten.”

Sascha zag dat Emma er niet gewoon blij, maar er echt héél blij mee was, toen ze goed op haar reactie lette. 
 

Tot slot

Sascha overhandigt Emma de kaart met het geschreven compliment. “Wow,” dacht Sascha, toen ze zag hoe zorgvuldig Emma de kaart in haar map stopte, “ze heeft het echt kunnen horen.”

We wensen je een mooie feestmaand toe, prachtige feestdagen en een geweldig nieuwjaar, volop verrassende gebeurtenissen, waarmee je jezelf en anderen kunt complimenteren.

En tot slot nog een compliment van ons:

We vinden het geweldig dat je ons blog leest. Het laat zien dat je tijd wilt steken in professionele communicatie. Hiermee verrijk je de sfeer in jullie school en draag je bij aan een omgeving waarin de hele schoolgemeenschap floreert. En florerende schoolgemeenschappen is waar we het allemaal voor doen!

Met feestelijke groet,

Het team van de Klaver Academie

Reageren?

Agenda open trainingsdagen

De leergang wordt in-company gegeven, op maat gemaakt in samenwerking met de opdrachtgever en een regiegroep.

We organiseren bij 10 aanmeldingen de open variant. Neem contact op als je hierin interesse hebt, dat horen we graag! Bij 8 opgaven nodigen we je uit voor een intake en plannen we de data. 

Woensdag 5 februari 2020 van 13.00 tot 17.45 uur in Amersfoort (vol)

Maandag 3 november 2020 van 13.00 tot 17.45 uur in Amersfoort (aanmelding is geopend)

Kun je niet wachten? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Populaire blogs

10 jan 2019
Marja Klaver
Ik heb 5 basisbegrippen ontdekt die het verschil maken als je andragogisch competent bent.
08 jan 2019
Marja Klaver
Weet jij welk effect jouw advies heeft? We delen een praktische manier om dit te meten.
20 nov 2019
Marja Klaver
Professionele communicatie in het onderwijs. In vijf stappen van probleem naar win-win

Op de hoogte blijven?

Waarom Klaver Academie?

  • Maatwerk in coaching, training en leergangen
  • Gespecialiseerd in het versterken van onderwijsprofessionals sinds 1998
  • Gericht op duurzame verandering
  • Slim aanbod van theorie en praktijk
  • Blended learning met praktische online en offline trainingen