Gesprek
Ouderbetrokkenheid

Grip op lastige momenten in communicatie

Training

Succesvol samenwerken met ouders vraagt van je dat je hindernissen overwint en valkuilen vermijdt. Al doende raak je door de wol geverfd en word je steeds vaardiger.

We hebben ruim 200 scholen getraind. In zowel wisselende als steeds weer terugkerende thema's, waar je als onderwijsprofessional in gesprekken met ouders graag vaardiger in wilt worden. Van de steeds terugkerende thema's hebben we een lijst samengesteld. 

In deze maatwerktraining kies je als team een of twee thema's uit de lijst of je verwoordt een nieuw thema. Je krijgt uitleg en training in een stappenplan, waardoor je op een professionele en (functioneel) authentieke manier met het bewuste thema omgaat. De lastige situaties behoren tot het verleden en/of je versterkt teambreed wat al heel goed gaat. 

Je communicatie krijgt zo een boost. En daar wordt iedereen blij van.

Kinderen ervaren rust en veiligheid als school en ouder, schouder aan schouder de basis vormen van de driehoek leraar-ouder-kind.

Met deze training werk je sneller succesvol samen en voorkom je onnodig gedoe. 

Accreditatie
Voor wie

Voor schoolteams die succesvol willen samen werken met ouders, ook als het lastig wordt.

Inhoud

De inhoud van de training wordt bepaald door de leervraag van het team: waar werken jullie meer en waar minder succesvol samen met ouders? Waar lopen jullie tegen aan? Wat wil je heel graag dat de training oplevert zodat de teamleden blij en tevreden zijn met het behaalde resultaat.  

Je kunt een of twee thema's kiezen.

De meest gevraagde thema's zijn:  

  • Hoe bewaak je je grenzen naar ouders
  • Omgaan met een boze ouder of de emotie van een ouder
  • Omgaan met je eigen emoties op lastige momenten
  • Met ouders op een lijn komen, terwijl je anders kijkt  
  • Een slechtnieuwsgesprek goed voeren

We hebben alle thema's op een lijst gezet, die je als PDF kunt downloaden onder de groene knop 'brochures' in de kolom rechts. 

Heb je een eigen thema? Ook dat is van harte welkom! 

Lees meer
Resultaat

Je krijgt een stappenplan op maat, voor het type gesprek waar je grip op wilt krijgen.

Met als resultaat dat de samenwerking in deze situaties en met deze ouders succesvol wordt of blijft. 

Werkwijze

De trainingen zijn gebaseerd op de competentie: succesvol samenwerken met ouders. 
De training vormt samen met de praktijk de bouwstenen om deze competentie te ontwikkelen.
Afhankelijk van het thema, werken in deze trainingen met de volgende technieken: 

  • (zelf)reflectie door  een vragenlijst
  • verwoorden van eigen ervaringen
  • regiespel
  • gesprek over theoretische begrippen in relatie tot eigen praktijkervaring
  • meegebrachte en/of zelf ingebrachte cases
  • oefening in, training van en experimenteren met vaardigheden

De effectiviteit van de training neemt toe, wanneer je na ongeveer 4 weken je ervaringen met elkaar deelt en van elkaars ervaringen leert.  

Ilse Rekers
Referentie

OBS Het Vastert is begonnen met een training op maat ‘Omgaan met je eigen emoties’. Dit heeft ons als schoolteam zoveel opgeleverd dat we voor een vervolg hebben gekozen ‘Omgaan met de emoties van ouders’. Directeur, Ilse Rekers 

De training is praktisch en direct toepasbaar. Wij hebben ontdekt dat professionele communicatie de sleutel tot succes is!


De doelstelling op maat gemaakt

We willen professioneel blijven communiceren met ouders en ons niet mee te laten slepen door onze eigen emoties of de emoties van oudersVoorafgaand aan de training heeft ieder heel precies de een persoonlijk doel bepaald. Juist door dit persoonlijke doel zo klein mogelijk te formuleren heeft de training succes gehad.

De inhoud was bruikbaar

In de training hebben we kleine, direct toepasbare oefeningen gedaan in combinatie met een concreet stappenplan. Tijdens de oefeningen wisselden we van rol. Zinvol, omdat je het gesprek ervaart als leerkracht én als ouder.

Het mooie is dat we iedere dag met het stappenplan kunnen oefenen in gesprekken met ouders, met kinderen en elkaar. Daardoor wordt het je als vanzelf eigen. En weet je hoe je wilt reageren als een boze, verdrietige of teleurgestelde ouder op je afkomt.

Dit heeft het concreet opgeleverd

We zijn ons bewust geworden van onze eigen houding, we hebben geleerd de emoties van de ander te accepteren en te benoemen ‘Ik zie dat je boos bent… klopt dat?’ Dit zorgt voor erkenning bij de ander en voor een goed vervolg van het gesprek.

Ilse zegt hierover: “Het belangrijkste is dat we de beleving van de ander accepteren. De ander heeft er een reden voor, ook al weten wij deze (nog) niet. We hebben geoefend om de emotie bij de ander te laten. Bijvoorbeeld: “Ik zie, hoor, merk dat je …. bent, klopt dat?” Door het antwoord rustig af te wachten en daarna te handelen wordt de emotie erkent. We hebben ervaren dat oefening kunst baart. Lichaamstaal is hierbij belangrijk en daarmee maak je de meeste indruk.”

Na de training - hoe gaat het nu?

Na de training hebben we in de praktijk geoefend. Dit zijn de resultaten

  • Eén emotioneel gesprek gehad. Dit ging eigenlijk vrij goed. Rustig blijven en het niet proberen op te lossen, de klacht en emotie wel serieus nemen.
  • Niet meegegaan in de emotie, hoewel soms wel verleidelijk. Dit ging goed maar nadat moeder weg was merk je toch dat het je meer doet dan dat je in eerste instantie denkt
  • Ik heb geprobeerd om nog bewuster de goede toon te vinden bij de gesprekken met de ouders. Alles verliep volgens mij harmonieus, ondanks ook wat kritische opmerkingen mijnerzijds. Veel gelachen!
  • Emotie herkennen gaat goed en het accepteren van de beleving. Benoemen en navragen nog lastig. Heb de oefenopdracht op het bureau liggen om me ervan bewust te blijven.
  • Door het benoemen en horen van de ouder is een oudergesprek niet meer nodig geweest (door de ouder zelf aangegeven)

 

----------------------

De Kisveldschool volgde een training Professionele communicatie. De directeur, Ellen Hemmers zegt: "We kregen als team zicht op de diepere laag". Bekijk hier de video met haar ervaring.

Data

Data in overleg

Prijs

De prijs is € 1.368 inclusief:

  • Telefonisch opdrachtengesprek vooraf met de directeur  
  • Training op maat gemaakt met uitgewerkte opdracht vooraf, gericht op casussen uit jullie eigen praktijk
  • Materiaal op maat, reis- en bureaukosten 
  • Telefonisch evaluatiegesprek achteraf met de directeur  
Tijdsinvestering

4 uur in totaal 

  • 3 contacturen 
  • 1/2 uur voorbereiden
  • 1/2 uur teamleren 
Extra informatie

Dit thema is bij uitstek geschikt om er een jaarlijkse training van te maken. Hierdoor raakt het team steeds meer toegerust om succesvol samen te werken met ouders. Dat komt de hele schoolgemeenschap ten goede. 

Referenties

Welmoed en Liesbeth
Traineracteurs voor de Klaveracademie
Theater a la carte
Geertje van de Put
directeur
Amaliaschool
Cees Joosen
directeur
Dr. Algraschool te Leeuwarden

Interesse?

We leveren maatwerk en we hebben standaard aanbod.

Neem contact met Marja Klaver op om te bespreken wat voor jou en jouw schoolteam het beste is. Zij denkt graag met je mee hoe je succes boekt. Het eerste gesprek is kosteloos.