Het goede van gedoe
Er was eens een jongen die niet wilde praten. Hij was al zeven jaar oud en zijn ouders waren radeloos. Tot hij op een dag tijdens het eten opstond en snauwde: ‘De aardappels zijn aangebrand!’. De ouders waren dolblij! Hun kind kon tóch praten! Maar waarom had hij nooit eerder iets gezegd? ‘Ik had nooit wat op jullie aan te merken.’
Bij velen van ons gaat het precies andersom. We spreken gemakkelijk over wat goed gaat, maar gedoe ter sprake brengen, is ingewikkelder. Zelfs als het over kleine dingen gaat. Toch hoort het erbij als je met elkaar samenwerkt. Bovendien, als gedoe tot een goed gesprek leidt, leer je elkaar beter kennen. Dat is het smeerolie voor een knarsende verhouding. De peppil voor een kwijnende samenwerking.
Voor schoolteams die op een goede manier gedoe bespreekbaar willen maken. Voor schoolteams, die met kritiek van anderen om willen leren gaan, zonder in de verdediging te schieten of dicht te klappen.
Ervaren is leren
In deze workshop experimenteer je met verschillende manieren om gedoe zowel ter sprake te brengen als aan te horen of juist echt te ontvangen; effectieve en minder effectieve manieren. We maken een expliciet onderscheid tussen feedback, waardering en het bespreken van gedoe. Schoolteams waar mensen zeggen wat er te zeggen valt, zijn dynamische zelflerende teams.
We gebruiken alledaagse voorbeelden uit de onderwijspraktijk: met een collega, een directeur, een ouder of een kind. Je experimenteert met een elegante, een rechtstreekse en een handige manier. Je ontdekt welke manier bij jou wanneer het beste past. En je ontdekt hoe je, juist door het gedoe ter sprake te brengen je de samenwerking verbetert.
Je hebt je instrumentarium uitgebreid, waarmee je gedoe ter sprake kunt brengen en/of kunt aanhoren. En je kent de weg om gedoe op een win-win manier op te lossen.
Je hebt je probleemoplossende vaardigheden versterkt.
Het is een interactieve workshop met een trainingskarakter.
Je onderzoekt hoe je omgaat met feedback, waardering en kritiek. Je oefent met verschillen stijlen van het luisteren naar, het ter tafel brengen en het oplossen van gedoe in de samenwerking. Je sluit de workshop af met een praktijkopdracht op maat.
Ellen Hemmers, directeur van de Kisveldschool, volgde met haar team het traject 'Teambrede professionele uitstraling'.
Geregistreerde leergangen en trainingen
Veel van ons aanbod is geregistreerd bij het Schoolleidersregister en Lerarenregister. Je behaalt zo punten voor je herregistratie. Ook zijn wij geregistreerd in het CRKBO.