'Het zou nuttig zijn als elke schooldirecteur 3 keer per jaar met een coach praat, om te reflecteren met een onafhankelijk persoon. En zo zijn inzicht te verdiepen in wat er speelt en hoe richting te geven aan de gewenste toekomst' , zo zei een directeur.
'Aan het team van een school herken ik de kwaliteiten van een directeur', aldus een HRM-adviseur van een grote scholenstichting.
'Je eigen ontwikkeling is bepalend voor de ontwikkeling van je eigen organisatie', zo leerde ik in de opleiding die ik zelf volgde.
Deze uitspraken hebben mij geïnspireerd dit aanbod voor schooldirecteuren te ontwikkelen.
Graag zet ik mijn 30 jaar ervaring in als coach, trainer en opleider om jou te inspireren. Want directeur: jij doet er toe, en hoe!
Voor directeuren die verdieping en richting willen aanbrengen in hun manier van leidinggeven.
Inhoud
Een coachingstraject is maatwerk in optima forma. We vertrekken vanuit de structuur van 4 sessies van 2 uur. In de eerste sessie maken we het traject op maat.
Lees meer
Opzet van de 4 inspiratiesessies
Eerste sessie:
We beginnen met een kennismakings-en ontwerpsessie, waarin het traject op maat gemaakt wordt.
In deze sessie...
maken we kennis
verkennen we de stand van zaken en de voor jou relevante thema's. Wie of wat wil je centraal stellen? Jouzelf, je team, de schoolontwikkeling?
onderzoeken we wat jou inspireert, wat inhoud en werkwijze betreft
bespreken we de noodzakelijke diepgang; zo licht als mogelijk en zo diep als nodig
verwoord je het gedroomde eindresultaat
We sluiten af met het thema voor de eerste bijeenkomst, met een praktijkopdracht op maat, met voor jou relevante vragenlijsten zodat je concreet onderzoek kunt doen naar hoe de vlag erbij hangt en een nieuwe afspraak.
Vervolgsessies:
We kiezen samen het thema dat voor jou speelt.
Op basis van mijn ervaring in het geven van supervisie aan en coachen van directeuren heb ik deze terugkerende thema's geïdentificeerd:
Leidinggeven
Positionering en de ‘plek der moeite’ betreden
Kwaliteiten en stijlen van leidinggeven
Ambitie
Gewenste of noodzakelijke ontwikkelingen
Teamontwikkeling
Willen en kunnen
Vanuit HGW en OGW
Van werkdruk naar werkplezier
Vanuit de missie van de school
Pedagogisch klimaat professionaliseren
Schoolontwikkeling
Omgaan met de dynamische processen in een professionele organisatie
Probleemoplossend lastige situaties onderzoeken
Gewenste of noodzakelijke veranderingen succesvol doorvoeren
Doelgericht samenwerken tot een feest maken; de professionele leergemeenschap verder verbeteren
Een boost geven aan de schoolontwikkeling
Interactie en communicatie
Hoe zorg je ervoor dat een ‘critical conversation’ tot een goed einde komt
Teamleden aanspreken en motiveren
Onderhandelen vanuit een win-win perspectief
Tijd en stressmanagement
Werk-privébalans – meer ontspanning nemen, stress afbouwen en meer genieten
Perfectionisme – een overmatig kritische blik loslaten, milder worden
Ouderbetrokkenheid
Systematische lijn van ouderbetrokkenheid creëren
Ambitie van de school verwoorden
Het team toerusten om professioneel pedagogische driehoeken te vormen
Resultaat
Na de 4 inspiratiesessies:
zijn je wensen werkelijkheid geworden of ben je daarnaar op weg
heb je storingen onderzocht en waar mogelijk opgelost
is je inzicht in jezelf, het team en je school vergoot
weet je wat je inspireert
Werkwijze
In deze inspiratiesessies sta jij en jouw inspiratie (of het gebrek eraan) centraal. Je coach kijkt met je mee. Zij kijkt door een psychologische, sociaal pedagogische en veranderkundige bril. Zij is naast coach ook je sparringpartner, je trainer en je opleider. Zij is doelgericht, kijkt systemisch, werkt vanuit verschillende concepten, doet oefeningen, geeft praktijkopdrachten.
Je verwoordt welke resultaten je wilt behalen en welke werkvormen je inspireren; werken met en vanuit praktijksituaties, concepten en theorie, 360 graden feedback, audiovisueel materiaal, autobiografische opdrachten, training van competenties.
Wil je concreet oefenen met onderhandelen en conflicthantering, dan kunnen we als extra een traineracteur aan laten schuiven, die jou levensechte situaties voorschotelt.
Iedere sessie begint met het verwoorden van de succeservaringen, passend bij je doelstellingen. Iedere sessie wordt afgesloten met een opdracht en een evaluatief moment.
Referentie
Jan Wiegink, directeur SBO De Toermalijn
Erg onder de indruk was ik van de resultaten na een coachingstraject met drie erg ervaren collega’s uit ons expertiseteam.
“Als samenwerkingsverband van 30 basisscholen hebben wij een flinke trainings- en coachingsbehoefte. Marja zetten wij daar al meer dan 10 jaar met grote regelmaat voor in. En altijd naar volle tevredenheid. Ze is best heel direct en weet snel bij iemand binnen te komen en te begrijpen hoe hij of zij voelt en denkt. Ze kan als de beste luisteren, vertrouwen bieden en ze weet de juiste coachingsvragen te stellen en door te vragen!
Erg onder de indruk was ik van haar resultaten na een coachingstraject met drie erg ervaren collega’s uit ons expertiseteam. Deze drie toppers werken voor het samenwerkingsverband en hebben al een behoorlijk niveau van begeleiden en coachen. Ook met deze professionals in begeleiden van kinderen en volwassenen, wist zij middels een coachingstraject nog een hele verbeterslag te maken. Van geweldig naar nóg beter!”
Data
In onderling overleg, je kunt op elk moment beginnen.
Locatie
In Hengelo, Ruinen of in onderling overleg.
Prijs
Voor 4 sessies is de prijs € 1.600, exclusief traineracteur.
Tijdsinvestering
2,5 uur per sessie en dat is inclusief voorbereiding.
Extra informatie
Elk traject is maatwerk en kan ingekort of uitgebreid worden.