PLG
Professioneel team

Professionele leergemeenschap en omgaan met verschillen

Leergang

Schoolgemeenschappen bestaan uit een bonte verzameling van teamleden, kinderen en hun ouders. Er kunnen grote onderlinge verschillen zijn, in sociaal-culturele achtergrond, leeftijd, intelligentie en behoefte aan zorg of begeleiding. Juist vanwege de verschillen, kun je veel van elkaar leren. Dit uitgangspunt vormt de basis voor een professionele leergemeenschap. Je werkt hierin doeltreffend samen als team aan de de ontwikkeling van de kinderen, en staat schouder aan schouder met ouders.

In deze driedaagse training wordt het onderwerp 'omgaan met verschillen' uitgediept, in combinatie met het ontwikkelen van een krachtige professionele leergemeenschap. Het vertrekpunt is dat de teamleden bij zichzelf en elkaar beginnen. Zo krijgen ze begrip en oog en oor voor diversiteit en leren ze hier authentiek mee omgaan.

Voor wie

Directeuren met tenminste twee jaar werkervaring en in bezit van een registratie.

 

Inhoud

Voor jou als schoolleider is het belangrijk dat je een heldere visie hebt op de verschillende vormen van diversiteit in jouw team, bij leerlingen en ouders. Het is de kunst deze visie te vertalen naar de praktijk van alle dag en de teamleden zo aan te sturen dat zij deze verschillen kunnen hanteren. Juist omdat teamleden een verschillende achtergrond, kwaliteiten en ervaringen hebben, kun je veel van elkaar leren. Dit uitgangspunt vormt de basis voor een professionele leergemeenschap.

 

    Lees meer
    PLG
    Resultaat
    • Je vergroot je mensenkennis en krijgt inzicht in verschillen en overeenkomsten van mensen in hun werk.
    • Je weet hoe je de waarde van diversiteit aan jouw team overbrengt.
    • Je kunt leraren effectief aanspreken op hun manier van omgaan met verschillen in de klas.
    • Deze inzichten zijn in je eigen praktijk getoetst, omdat je in jouw school leiding geeft aan een verandertraject rond dit onderwerp.
    • De cultuur in je school is verrijkt.
    • Je weet zelf met verschillen om te gaan, kent de kracht ervan, wanneer ieder zich kan uitspreken, welke diepgang dat met zich meebrengt.
    • Je kunt bruggen bouwen tussen verschillende subgroepen.
    • Je kent vier vormen om een Professionele Leergemeenschap te ontwikkelen in jouw school en ontdekt welke bij jou en je team past.
    • Door te werken aan een Professionele Leergemeenschap help je jouw team zich te professionaliseren en een lerende organisatie neer te zetten.
    • Je hebt inzicht in de essentie van het begeleiden van een veranderproces, het motiveren van collega’s, het omgaan met weerstand en het borgen van behaalde successen.  
    Werkwijze
    • Intakegesprek van 2 uur inclusief voorbereiding
    • Drie opleidingsdagen
    • Elke lesdag heeft een studiebelasting van 12 uur (6 contacturen en 6 uur zelfstudie)
    • Totaal aantal uren: 38 uur
    Richard Benneker
    Referentie

    Richard Benneker, Voorzitter CvB SKO Twenterand, over opleidingen die hun schoolleiders volgen: “Ons spreekt met name de combinatie theorie en praktijk aan. Er worden vooraf heldere doelen geformuleerd die ook behaald worden.”

    Data
    • De training wordt in-company verzorgd of via de open inschrijving
    • Data open inschrijving: 18 november 2019, 20 januari en 9 maart 2020. Andere data in overleg
    • De open variant start met een intake- en kennismakingsgesprek, in de maanden mei en juni 2019

     

    Locatie

    In-company of op een centrale locatie, afhankelijk van de standplaats van de deelnemers.

    Prijs

    De kosten voor deze training bedragen € 1.849 inclusief verblijfkosten.

    Tijdsinvestering

    Studiebelasting: 38 uur

    • Intakegesprek 2 uur, inclusief voorbereiding
    • Elke trainingsdag heeft een studiebelasting van 12 uur (6 contacturen en 6 zelfstudie-uren)
    • De drie dagen worden om de twee maanden gehouden 
    Extra informatie

    Aantal deelnemers: minimaal 8 en maximaal 15 personen.

    Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister en geldt voor de herregistratie.
    Hij sluit aan bij de deelthema’s ‘Omgaan met verschillen als team’ en ‘Professionele leergemeenschap’.

    Referenties

    Cees Joosen
    directeur
    Dr. Algraschool te Leeuwarden
    Ellen Hemmers
    directeur
    Kisveldschool te Neede
    Femmy Sassen
    directeur
    Montessorischool De Wielerbaan te Enschede

    Interesse?

    We leveren maatwerk en we hebben standaard aanbod.

    Neem contact met Marja Klaver op om te bespreken wat voor jou en jouw schoolteam het beste is. Zij denkt graag met je mee hoe je succes boekt. Het eerste gesprek is kosteloos.