Klaver Academie Teamoplossingen

Professioneel team

"De training is praktisch en direct toepasbaar. Wij hebben ontdekt dat professionele communicatie de sleutel tot succes is!"
Ilse Rekers

OBS Het Vastert is begonnen met een training op maat ‘Omgaan met je eigen emoties’. Dit heeft ons als schoolteam zoveel opgeleverd dat we voor een vervolg hebben gekozen ‘Omgaan met de emoties van ouders’. Directeur, Ilse Rekers 

De training is praktisch en direct toepasbaar. Wij hebben ontdekt dat professionele communicatie de sleutel tot succes is!


De doelstelling op maat gemaakt

We willen professioneel blijven communiceren met ouders en ons niet mee te laten slepen door onze eigen emoties of de emoties van oudersVoorafgaand aan de training heeft ieder heel precies de een persoonlijk doel bepaald. Juist door dit persoonlijke doel zo klein mogelijk te formuleren heeft de training succes gehad.

De inhoud was bruikbaar

In de training hebben we kleine, direct toepasbare oefeningen gedaan in combinatie met een concreet stappenplan. Tijdens de oefeningen wisselden we van rol. Zinvol, omdat je het gesprek ervaart als leerkracht én als ouder.

Het mooie is dat we iedere dag met het stappenplan kunnen oefenen in gesprekken met ouders, met kinderen en elkaar. Daardoor wordt het je als vanzelf eigen. En weet je hoe je wilt reageren als een boze, verdrietige of teleurgestelde ouder op je afkomt.

Dit heeft het concreet opgeleverd

We zijn ons bewust geworden van onze eigen houding, we hebben geleerd de emoties van de ander te accepteren en te benoemen ‘Ik zie dat je boos bent… klopt dat?’ Dit zorgt voor erkenning bij de ander en voor een goed vervolg van het gesprek.

Ilse zegt hierover: “Het belangrijkste is dat we de beleving van de ander accepteren. De ander heeft er een reden voor, ook al weten wij deze (nog) niet. We hebben geoefend om de emotie bij de ander te laten. Bijvoorbeeld: “Ik zie, hoor, merk dat je …. bent, klopt dat?” Door het antwoord rustig af te wachten en daarna te handelen wordt de emotie erkent. We hebben ervaren dat oefening kunst baart. Lichaamstaal is hierbij belangrijk en daarmee maak je de meeste indruk.”

Na de training - hoe gaat het nu?

Na de training hebben we in de praktijk geoefend. Dit zijn de resultaten

  • Eén emotioneel gesprek gehad. Dit ging eigenlijk vrij goed. Rustig blijven en het niet proberen op te lossen, de klacht en emotie wel serieus nemen.
  • Niet meegegaan in de emotie, hoewel soms wel verleidelijk. Dit ging goed maar nadat moeder weg was merk je toch dat het je meer doet dan dat je in eerste instantie denkt
  • Ik heb geprobeerd om nog bewuster de goede toon te vinden bij de gesprekken met de ouders. Alles verliep volgens mij harmonieus, ondanks ook wat kritische opmerkingen mijnerzijds. Veel gelachen!
  • Emotie herkennen gaat goed en het accepteren van de beleving. Benoemen en navragen nog lastig. Heb de oefenopdracht op het bureau liggen om me ervan bewust te blijven.
  • Door het benoemen en horen van de ouder is een oudergesprek niet meer nodig geweest (door de ouder zelf aangegeven)

 

Ilse Rekers
directeur OBS Het Vastert te Enschede

Aanbod professionele communicatie

Nieuwsgierig geworden naar onze workshops, trainingen, leergangen, blended learning programma’s en coachingstrajecten, waarmee je dit thema in je school versterkt?