E-Publicatie: Het goede van gedoe

Stel je bent leraar op een basisschool. Je hebt een afspraak gemaakt voor een huisbezoek. Op de afgesproken datum en tijd sta je bij de ouders op de stoep. Je belt aan en… de oppas doet open. De ouders zijn niet thuis. Is dat voor jou acceptabel of niet?


Iedereen heeft sociale grenzen, niet alleen in het werk, ook daarbuiten. Je kunt je er bewust van zijn of niet. Je ontdekt dat je ze hebt, wanneer de ander er overheen gaat. Je grenzen worden overschreden wanneer anderen gedrag vertonen dat voor jou onacceptabel is.

De ik-boodschap
In deze e-publicatie wordt stilgestaan bij het goede van gedoe. De relatie tussen gedoe en samenwerken wordt helder. Je leert je grenzen aan te geven door middel van de ‘ik-boodschap’ met een combinatie van uitleg en opdrachten. Je krijgt aanwijzingen hoe je grenzen aan te geven zonder je de relatie met de ander in gevaar te brengen. Deze confronterende ik-boodschap is een handreiking hoe je je grens aan kunt geven, zonder onnodige irritaties op te roepen. Door de opdrachten te maken, formuleer je spelenderwijs een confronterende ik-boodschap, zodat je aan het einde van het artikel meteen aan de slag kunt.