'Driehoeksgesprekken
Pedagogisch klimaat
Ouderbetrokkenheid
Schoolontwikkeling

Driehoeksgesprekken

Ja
Leergang

In scholen zijn kind- en driehoeksgesprekken aan de orde van de dag. Juist in het driehoeksgesprek zit je letterlijk als driehoek leraar-ouder-kind rond de tafel. In dit gesprek staat het kind en het waarderen van diens ontwikkeling centraal. Het blijkt, zo leert de ervaring, een krachtig instrument om kinderen en hun ontwikkeling waar nodig te ondersteunen. Leerlinggestuurde, waarderende gespreksvoering versterkt niet alleen de professionaliteit van het team, het werkt door in het pedagogisch klimaat in de klas en je versterkt de betrokkenheid van ouders. Aandacht maakt alles mooier.

Accreditatie
Voor wie

Voor schoolteams die hun driehoeksgesprekken tot een succes willen maken.

Inhoud

De leergang is opgebouwd als een menukaart en bestaat na de kick-off uit drie delen.  In de leergang kun je team leren combineren met online en offline leren. Daardoor ontstaat een rijke, effectieve en krachtige leeromgeving 

Deel 1 Het voorgerecht

Je verdiept je online, dus in je eigen tijd in leerlinggestuurde waarderende driehoeksgesprekken. De ervaring heeft geleerd dat het leuk en zinvol is de quiz uit het voorgerecht samen met je team in te vullen. Al puzzelend wordt jullie ambitie met driehoeksgesprekken duidelijk. 

Deel 2 Het hoofdgerecht 

Het hoofdgerecht is een training op maat gemaakt op basis van jullie leervragen. Dat kunnen belangrijke gespreksvaardigheden voor leerlinggestuurde waarderende driehoeksgesprekken zijn. Ook kunnen die gespreksvaardigheden centraal staan, die nodig zijn om lastige momenten in driehoeksgesprekken tot een goed einde te brengen.

Deel 3 Het nagerecht

Je sluit de leergang af met een online dessert, waarin je onder andere de kwaliteit van de samenwerking in iedere driehoek meet en je eigen gespreksvaardigheden via een zelf-assessmentvragenlijst inschat.

Wanneer je de behaalde resultaten in je team samen bespreekt, leer en inspireer je elkaar en ontdek je: hoe ver zijn we en hoe willen we verder? 

Lees meer
Resultaat

De gewenste resultaten worden op maat gemaakt, dit kun je echter in ieder geval met deze leergang bereiken.

  • De kwaliteit van de samenwerking in elke driehoek leraar-ouder-kind is gemeten
  • Minimaal 80% van de driehoeken c.q. samenwerkingsrelaties glanst
  • Leraren hebben verwoord welke resultaten het heeft, wanneer 80% van de samenwerking goed is; voor de schoolontwikkeling van kinderen, de schoolgemeenschap, de ouders en de leraren
  • Directeur en schoolteam hebben hun ambitie verwoord, daar waar het gaat om de driehoeksgesprekken
Werkwijze

In deze leergang combineren we een maatwerktraining met teamleren en online leren. Een krachtige mix. Om de leergang aan te laten sluiten bij de leerbehoeften van het team en de gewenste resultaten te behalen, voeren we drie gesprekken met de directeur. De regiegroep kan daarbij aansluiten.

In de training gebruiken we cases uit de praktijk. Deelnemers krijgen opbouwende feedback en werken we met praktijkopdrachten op maat.

Het onlineprogramma herbergt een grote variatie van werkvormen, zodat iedere leerstijl aan bod komt. Filmpjes, een quiz, hand-outs, een bibliotheek met achtergrondinformatie reflectieopdrachten en een meetinstrument. 

De directeur of de regiegroep geeft het teamleren vorm en inhoud. 

Referentie

Glans werkt!!!!

Afgelopen maandag bij de training Glans heb ik een casus ingebracht die mij wel erg hoog zat. Het was fijn om samen te sparren en tips te krijgen hoe je in gesprek kunt gaan met ouders.

Van onze IB’er kreeg ik een groot compliment over hoe ik het gesprek had gevoerd

Gisteren heb ik het gesprek gevoerd en ik moet zeggen dat ik er met een heel goed gevoel op terugkijk. Ik ben duidelijk geweest en heb ook duidelijk aangegeven dat ouders vertrouwen moeten hebben in onze deskundigheid en in ons handelen, zonder zich daar steeds tussendoor  in te mengen. We hebben het gesprek goed afgesloten en gaan voor de samenwerking naast elkaar! Van onze IB’er die ook bij het gesprek was kreeg ik een groot compliment over hoe ik het gesprek had gevoerd…Ik wilde dit toch even terugkoppelen naar jullie! Glans werkt!!!!

Hetty ten Heggeler, leraar  OBS Het Stadsveld

Data

Deze leergang wordt op aanvraag uitgevoerd. De data worden in overleg bepaald.

Prijs

Op aanvraag

De richtprijs voor het volledige blended learning programma voor een team van 15 personen is € 4.938.

Tijdsinvestering

Tijdsinvestering voor het team 10 uur: 

  • Kick-off 2 uur
  • voorgerecht 1 uur 
  • Teamtraining, inclusief voorbereiding 5 uur 
  • Dessert 1 uur
  • Teamleren 2 maal een 0,5 uur
Extra informatie

Deze leergang is geaccrediteerd door het Lerarenregister.

Interesse?

We leveren maatwerk en we hebben standaard aanbod.

Neem contact met Marja Klaver op om te bespreken wat voor jou en jouw schoolteam het beste is. Zij denkt graag met je mee hoe je succes boekt. Het eerste gesprek is kosteloos.

De ambassadeurs

clusterdirecteur
Stichting SOOOG
directeur
Educatief Centrum Theo Thijssen
directeur
Montessorischool De Wielerbaan
directeur
Dr. M.L. Kingschool - Daltonschool