3 Stappen om dit bijzondere schooljaar mooi af te sluiten

Klaverblad
Marja Klaver
24 juni 2020
blije kinderen
“Een punt zetten maakt ruimte voor een nieuw begin.”

Het is psychologisch gezien enorm belangrijk om goed af te sluiten. Weet jij al hoe je de samenwerking in de driehoek leraar-ouder-kind wilt afsluiten? Misschien wel extra belangrijk in dit ongewone jaar.

Want wat een indrukwekkend jaar is dit geweest. Wat heeft Corona veel veranderd. Ook het afsluiten van het schooljaar zal anders verlopen. Ouders komen niet verder dan het hek. Extra zinvol om antwoord te vinden op de vraag hoe je in deze situatie de samenwerking in de driehoek leraar-ouder-kind goed afsluit. Waardoor ouders, kinderen en ook jijzelf met een afgerond gevoel zomervakantie kunnen gaan vieren en ieder volgend schooljaar met een schone lei kan beginnen.[1]

In dit Klaverblad wil ik je graag inspireren met 3 stappen om de samenwerking in de driehoek effectief en efficiënt af te sluiten.


Drie stappen om de samenwerking in de driehoek mooi af te ronden 


1. Sta stil bij de kwaliteit van de samenwerking in elke driehoek


Of je het jaar nu afsluit met een rapport, een verslag, of doordat je een bijdrage levert aan het portfolio van je leerlingen, je brengt de ontwikkeling van iedere leerling in kaart. Sta dan ook even stil bij de samenwerking met de ouders door je af te vragen:

  • hoe heb ik de samenwerking met deze leerling en met de ouders beleefd?
  • wat is er heel goed gegaan? Wat is het resultaat geweest?
  • wat is er minder goed gegaan?
  • is alles gezegd/gevraagd wat gezegd/gevraagd moest worden?
  • hoe kan ik deze samenwerking op een goede manier afsluiten?  

Als de kwaliteit van de samenwerking goed is, kun je die afsluiten met een betekenisvol compliment (stap 2).

Ervaar je daarentegen ruis in de driehoek, dan is naast het compliment een open gesprek zinvol om de samenwerking af te sluiten (stap 3).

Je kunt ouders laten weten dat jij open staat voor een gesprek, als zij dat om welke reden dan ook graag willen. Daarmee maak je voor hen de drempel lager.
 

2. Complimenteer ouders en kind over wat goed is gegaan   

Jij bent als leraar voor je leerling een hele belangrijke volwassene. Je hebt gedurende het schooljaar op verschillende manieren samengewerkt met de ouder. Wanneer je door middel van een compliment benadrukt wat goed is gegaan, geef je hier bewust extra aandacht aan. Een goed compliment is bijzonder waardevol.

Inspiratie voor complimenten

In dit blog lees je alles over het geven van een compliment met de wow-factor. Je kunt bijvoorbeeld een mail sturen aan alle ouders. Of je kunt een kaart meegeven aan alle kinderen of toevoegen bij het rapport. Dit kun je bijvoorbeeld in de mail of op de kaart zetten:

  • wat is je dit schooljaar opgevallen?
  • welke kwaliteit heb je bij het kind gezien, welke inzet hebben de ouders  geleverd?
  • wat is daarvan het resultaat geweest?
  • je kunt het extra kleuren door een mooie quote, of zin uit een liedje, of een mooi plaatje (in het geval van de mail) erbij te zetten
  • als je een vraag toevoegt aan de ouders, nodig je hen weer uit om te reageren.

Bijvoorbeeld:

Ik heb gemerkt dat jullie tijdens de coronacrisis zoveel geoefend hebben met het huiswerk dat de woordenschat van Mariska echt vooruit is gegaan. Mijn complimenten. Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar zelf tegenaan kijken? Laat je me dat nog even weten? Alvast bedankt!
 

3. Zoek bewust contact als je daar reden voor hebt


Merk je dat er ruis is ontstaan, of is er iets dat aandacht behoeft? Gedurende de coronacrisis heb je met ouders contact onderhouden. Dat kanaal kun je nu ook gebruiken om met de ouders, al dan niet met de leerling erbij, in gesprek te gaan om de samenwerking af te sluiten. Onderzoek in het gesprek wat in het samenwerken goed is gegaan, waar mogelijk ruis door is ontstaan en/of welke vragen je ouders wilt stellen. 

Misschien kun je ouders bij het hek - bij het halen of brengen - vragen wanneer je kunt bellen. Misschien is net beter te mailen om een afspraak te maken. Gebruik als het even kan de mogelijkheid om te beeldbellen, omdat je de ouders en het kind dan ook ziet. Dat helpt om het gesprek tot een goed einde te brengen. Hier vind je tips voor beeldbellen en het voorbereiden van het gesprek.
 

Tot slot

Het kost even wat aandacht en tijd om deze stappen te volgen. Het resultaat is wel dat je iedere leerling iets waardevols hebt meegegeven en dat je de samenwerking met de ouders op een positieve manier hebt gestimuleerd. Zo kunnen jullie met een opgeruimd gevoel de zomervakantie in en volgend jaar met een schone en frisse lei beginnen.

Heb je iets geleerd in het proces en wil je dit succes herhalen in de toekomst? Lees dan mijn blog over het maken van handige werkroutines.

Misschien vind je nog tijd om te delen wat deze tips je hebben gebracht? Zoals altijd stel ik je reactie op prijs.

Dan is het tijd om vakantie te gaan vieren. Ik wens je een mooie afsluiting van dit jaar. En voor daarna een goede zomer en een heerlijke vakantie.
Graag tot volgend schooljaar!

 

[1] Of je nu driehoeksgesprekken voert of niet, met elke ouder vorm je samen de basis van de driehoek leraar-ouder-kind. De ouder brengt diens ervaringsdeskundigheid in, jij je onderwijsprofessionaliteit en het kind de voortgang van zijn of haar ontwikkeling. Als de basis gezond is, ontwikkelt ‘uw kind-onze leerling’ zich maximaal, zo leert onderzoek.

Reageren?

Deze wordt niet getoond op de website
ma, 29/06/2020 - 17:14
Marja
Hoi Gretha, dank voor je reactie.
Wat kun of ga je ervan gebruiken om voor jezelf, de kinderen en hun ouders het jaar af te sluiten?
Ik wens je een mooie afsluiting en goede Zomermaanden toe!